De specialist ouderengeneeskunde

De parels van de zorg tijdens weekenddienst

WingTong.jpg


Wing Tong, 3e jaars-aios ouderengeneeskunde, beschrijft in deze blog zijn ervaring tijdens een weekenddienst op een corona-afdeling.

Zaterdagochtend 31 oktober jl. ging om 6.30 uur mijn wekker en was ik een beetje gespannen. Die dag had ik dienst voor alle huizen in regio Noord van Argos Zorggroep. Vanaf 17.00 uur zou ik ook de high care van geriatrisch revalidatiecentrum Marnix in Vlaardingen erbij krijgen. Omdat ik elders woon, wilde ik ruim op tijd zijn, zodat ik mij zo goed mogelijk kon inlezen in de corona-casuïstiek.
 
Tijdens de eerste coronagolf, in juni 2020, was ik nog in Marnix geweest. Ik was erop voorbereid dat het revalidatiecentrum er nu anders uit zou zien dan toen. In een kwartiertje werd ik door de ambulant verpleegkundige wegwijs gemaakt hoe de infrastructuur en logistiek er nu uitzien. Ik was echt verrast en ik voelde mij meteen ‘thuis’. Alles was goed georganiseerd met grijze zones, overal spatschermen, een zowaar grote kantoortuin in de brasserie met diverse werkplekken op 1,5 meter afstand van elkaar en bovenal gemotiveerde en ‘dedicated’ collega’s die hard aan het werk waren. Een compliment voor het management van Marnix voor deze toch wel unieke high care binnen een geriatrisch revalidatiecentrum. Ik noem niet een specifieke groep, maar iedereen die ik sprak of zag tijdens mijn dienst straalde uit: “Wij willen samen het coronavirus aanpakken en samen de strijd aangaan”.
 
Op een gegeven moment werd ik gebeld door het huis DrieMaasStede in Schiedam. Omdat het een spoedgeval was, maar ook om efficiëntie te betrachten, heb ik ervoor gekozen om de patiënt direct te beoordelen via Smart Glass. Doordat de ambulant verpleegkundige goed op de hoogte was hoe dit digitale hulpmiddel werkt, kon ik binnen een half uur meekijken en een compleet medisch behandelplan voorstellen. Dit scheelde heen en weer reizen, plus een extra verplaatsing. Voor de patiënt beter, maar ook voor de arts zelf, omdat er dan meer tijd over is voor andere patiëntenzorg. Ook hiervoor wil ik graag het management een compliment geven voor de digitale voorzieningen (Smart Glass) om tijdens de coronapandemie zo goed mogelijk digitaal, maar ook zo ‘coronaproof’ mogelijk te werken.
 
Een ander mooi moment dat mij tijdens deze dienst is bijgebleven, is dat er hulp gevraagd kon worden van het Corona Coördinatieteam (CCT). Ik had te maken met een ingewikkelde casus, waarbij ik graag de samenwerking zocht. Het betrof een casus uit De Tweemaster in Maassluis, zonder in details te treden. Ik begon met een één-op-één gesprek met de ambulant verpleegkundige van De Tweemaster voor uitgebreid overleg. Omdat wij allebei extra hulp nodig hadden, heb ik de dienstdoende regiomanager gevraagd om deel te nemen aan het lopende gesprek. Uiteindelijk eindigde ik in een conference call met maar liefst vijf personen, zonder beeld en met slechts één Argos smartphone. Het feit dat iedereen goed meedacht en mij hielp om te denken in oplossingen (en niet in onmogelijkheden), heeft uiteindelijk geleid tot een goede oplossing voor de patiënt en de familie.

Hierbij wil ik wederom de parels benadrukken in de zorg. Iedereen die werkt voor onze organisatie, en dus voor de hele gezondheidszorg, moet samen de strijd aangaan tegen het coronavirus. Of je nu schoonmaker bent, arts, medewerker van de brasserie, verpleegkundige, manager of een lid van de Raad van Bestuur. Als ik dan het nieuws zie met feestende mensen in de weekenden, terwijl wij keihard moeten werken voor die ‘dedicated’ coronazorg, dan word ik enerzijds verdrietig, maar anderzijds ook boos. En ik word eigenlijk nooit boos. Ik neem mij dan maar het volgende voor: “Een individu komt ver, maar gezamenlijk komen wij nog verder”. Daar geloof ik heilig in.

Zelf zoek ik graag de samenwerking, met iedereen. Ik hoop dat de komende weken de corona-cijfers zullen stabiliseren en hopelijk zullen dalen. In ieder geval heb ik zelf een goed gevoel overgehouden aan deze weekenddienst. Ik heb geen weekenddienst gedaan, maar ‘wij’ hebben samen deze weekenddienst voor de regio Noord volbracht.

Eind november ga ik mij weer opmaken voor de volgende dienst, maar dan voor de regio Zuid. Ik heb er zin in en ben gemotiveerd om die kwaliteit van ouderenzorg te leveren, waarvan ik hoop dat ik die ook mag krijgen als ik ooit zo oud, en hopelijk fit, ben.