App Icoon

Klaar, naar Verenso tijdschrift

Leergang Ouderengeneeskunde

De Leergang Ouderengeneeskunde is een initiatief van Verenso en de nascholingsinstituten Boerhaave, GERION, Leerhuizen Palliatieve Zorg, PAO Heyendael en Wenckebach UMCG. De Leergang Ouderengeneeskunde brengt een programma onder de aandacht specifiek gericht op specialisten ouderengeneeskunde.

Naast deze leergang organiseren de instituten diverse cursussen voor zowel huisartsen als specialisten ouderengeneeskunde. U treft het volledige cursusaanbod aan op hun websites (zie links op internet).

 22 januari

Ouderengeneeskunde (Boerhaave nascholing)

Op 1 januari 2015 zullen de AWBZ, WMO en ZVW sterk veranderen, met grote gevolgen voor de ouderenzorg. De storm van de decentralisatie is daarmee nog maar net begonnen. Tijdens deze cursus Ouderengeneeskunde in de eerste lijn zullen we ons volledig richten op de veranderingen die vanaf 1 januari 2015 spelen.

Voorafgaand aan de cursus wordt aan deelnemers gevraagd om een vragenlijst in te vullen, waarin wij u vragen om typische voorbeelden van veranderingen in de zorg, de ervaren knelpunten en mogelijke oplossingen. Na een rapportage van deze actuele voorbeelden maken we de stap naar proactieve zorg. Wat kun je regelen voordat het gaat ‘stormen’? We gaan in op de inzet van de praktijk- en wijkverpleegkundige en wat zij kunnen bijdragen aan goede zorg. Vanzelfsprekend komen ook medische zaken aan de orde.

Tijdens het middagprogramma wordt, aan de hand van een casus van een oudere patiënt met complexe problematiek, onderzocht hoe samenwerking in de wijk kan plaatsvinden. De expertise van huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde én verpleegkundigen is nodig om tot een weloverwogen zorgplan te komen. Hierna worden een aantal mogelijke vangnet-oplossingen gepresenteerd die kunnen worden gebruikt als het werkelijk niet langer meer gaat. We gaan in op het beleid voor en na ziekenhuisopname en op de mogelijkheden van een wijkziekenhuis.
 
De laatste voordracht betreft een creatieve reflectie op het ouder worden en de veranderingen in de ouderenzorg. Wij hopen u hiermee aan het denken te zetten en u te inspireren om volop aan de gang te blijven met het bieden van goede ouderenzorg in de eerste lijn. 

2 t/m 5 februari en
23 september

 

Multidisciplinaire Masterclass Spiritualiteit (Stichting Leerhuizen Palliatieve Zorg)

Op veel symposia en scholingen over palliatieve zorg wordt aandacht aan spiritualiteit geboden, aanvankelijk was deze masterclass de enige gerichte nascholing op dit terrein. Vanuit de eigen ervaring van de deelnemers op het gebied van palliatief terminale zorg, stervensbegeleiding, rouwverwerking en geestelijke verzorging zoeken we naar een passende invulling van het begrip spirituele zorg in de huidige context van de Nederlandse gezondheidszorg, met specifieke aandacht voor de (ondersteunende) expertrol van geestelijk verzorgers. Leerdoelen:

  1. Het programma is gericht op verdieping van kennis en het verruimen van de eigen vaardigheden ten aanzien van de verkenning c.q. begeleiding van spirituele behoeften van patiënten en naasten op basis van eigen casuïstiek van de deelnemers.
  2. Tevens is het programma gericht op de vertaalslag van de aangeboden stof naar de eigen praktijk en organisatie: directe collega's (artsen, verpleging en andere disciplines) als naar de gehele organisatie (zichtbaar maken van zingeving en spiritualiteit in de cultuur en beleid van de organisatie).  

5 februari

 

Basiscursus Operatieve technieken (PAO Heyendael)

In de dagelijkse praktijk wordt u met enige regelmaat geconfronteerd met aandoeningen die met een eenvoudige chirurgische ingreep te behandelen zijn. Het betreft bij voorbeeld een wond, abces of een oppervlakkige tumor. In deze hands-on training brengen ervaren chirurgen u in korte voordrachten de benodigde theorie bij over operatieve technieken waarna u vervolgens onder begeleiding de gelegenheid krijgt de diverse technieken te oefenen. In 2014 scoorde de cursus een 8,4 in de deelnemersevaluatie:  ‘Goede afwisseling tussen theorie en praktijk. Gedreven en goede docenten'. www.paoheyendael.nl/2015bot1

6 februari en 
13 maart

 

Masterclass Bewegen en beleven rond het sterven (Stichting Leerhuizen Palliatieve Zorg)

Een multidisciplinaire masterclass die vanaf 2014 bestaat uit 2 dagen. Voor artsen, verpleegkundigen niveau 4/5, geestelijk verzorgers, maatschappelijk werkers, psychologen, andere disciplines, op weg van kennis en kunde naar kunst. Een boeiend proces waarin bewustzijn en bewust zijn een grote rol spelen. Door een interactieve aanpak wordt bewuste kwaliteit en onbewuste kracht gestimuleerd.

De eerste dag gaat over eenzaam zijn en voelen, verplaatsen en verbinden. Over bewegen richting patiënt en naar jezelf. Over situaties die empathie vereisen en een beroep doen op eigen kwetsbaarheid en benaderbaarheid. De tweede dag van de Masterclass gaat dieper in op het toepassen en trainen van situaties in de praktijk. Deze dag is meer individueel gericht op u als persoon en professional. U beweegt, voert uit en kijkt kritisch en zonder oordeel naar uzelf en de ander en geeft feedback.

12 & 13 februari

Dé cursus over huidkanker (Boerhaave nascholing)

13 februari, 13 maart, 10 april, 22 mei en 
19 juni

5-daagse cursus Geriatrische revalidatie (Gerion)

Er wordt in het verpleeghuis al jaren geriatrische revalidatiezorg geleverd. Deze zorg is in de laatste jaren in toenemende mate gespecialiseerd en geprofessionaliseerd. Onderzoek naar de effectiviteit van ketenzorg voor CVA patiënten heeft aangetoond dat vroege start van de revalidatie van belang is. De intensiteit van behandeling heeft een relatie met de mate van herstel, ook bij fragiele ouderen. Sinds januari 2013 valt de geriatrische revalidatiezorg onder Zvw. Dit biedt veel kansen om betere geriatrische revalidatiezorg te leveren. Met de nieuwe DBC’s is een op maat gesneden behandeling mogelijk met meer differentiatiemogelijkheden in intensiteit van behandeling. Een goed functionerend, gespecialiseerd multidisciplinair revalidatieteam is voorwaarde, alsmede een deskundige regie van de revalidatiezorg door de specialist ouderengeneeskunde. 

23 & 24 maart

Masterclass Nietzsche: Zelfreflectie met behulp van dynamiet (Stichting Leerhuizen Palliatieve Zorg)

Uiteraard is het uitgangspunt het werk van Nietzsche, maar op de achtergrond speelt ook de roman Nietzsches tranen (van I.D. Yalom, uitgeverij Balans) een rol.

De cursus is als een grote schoonmaak: de bezem gaat door uw bovenkamer. U wordt teruggeworpen op uzelf met de opdracht: wees authentiek, maak een kunstwerk van uw leven, privé en in uw beroep. Ofwel: het denken van de schreeuwlelijk Nietzsche dat vaak als negatief ervaren wordt, heeft als positieve uitkomst de oproep om toch vooral zelfstandig te denken. In deze cursus staat u nu eens niet uitvoerig stil bij uw patiënten, maar bij uzelf. Wie niet goed voor zichzelf zorgt, kan immers niet voor een ander zorgen. Schrijf u daarom in en overdenk twee dagen uw ideeën, handelingen en de manier waarop u in de wereld staat via het explosieve, maar humane gedachtegoed van Friedrich Nietzsche. Zelfreflectie met behulp van dynamiet. Heel belangrijk! Al te gemakkelijk komen we terecht in sleur en gewoontedenken. We vragen ons dan niet meer af waarom we bepaalde dingen doen en waarom we ze op die bepaalde manier doen.

U maakt kennis met Nietzsche en zijn streng beargumenteerde ideeën over wil tot macht, bewustzijn, moraal, Übermensch en de eeuwige terugkeer van hetzelfde. U ervaart dat wat u gewend bent te denken, flink wordt opgeschud. Oude standpunten moet u verdedigen, herzien en misschien verlaten.

26 maart

Spier- en gewrichtsklachten (Boerhaave nascholing)

13 & 14 april

 

Masterclass symptomatologie (Stichting Leerhuizen Palliatieve Zorg)

Communicatie en zingeving. 

16 april

Farmacotherapie (Boerhaave nascholing)

24 april

 

‘Klaar met leven?’ - Over ouderen, psychologie en de dood (GERION)

Ouderdom en de dood zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als de dood komt is het leven voltooid. Maar kan een leven al ‘klaar’ zijn voor de dood zich aandient? En andersom, kan de dood al aankloppen, terwijl iemand zelf of dierbaren er nog absoluut niet klaar voor zijn? De naderende dood bij ouderen kent vele gezichten, die verschillende emoties, vragen en dilemma’s met zich mee brengen. Dit symposium wil vanuit een psychologische invalshoek prangende vragen belichten rond het levenseinde bij ouderen. 

30 april

CVA (Boerhaave nascholing) 

11 & 12 mei

Masterclass besluitvorming, organisatie en zingeving (Stichting Leerhuizen Palliatieve Zorg) 

18 juni 

MDL (Boerhaave nascholing)

18 september 

ECG (Boerhaave nascholing)

24 september 

Vorderingen specialist ouderengeneeskunde (Boerhaave nascholing) 

Najaar

Masterclass Lijden en dood in de filosofie (Stichting Leerhuizen Palliatieve Zorg)

De inhoud van deze Masterclass draait om de vraag naar de existentiële betekenis van lijden en dood – naar de zinloosheid ervan, maar juist ook naar de mogelijke zin voor het menselijke bestaan. Met tenslotte misschien de troostende boodschap dat we gelukkig moeten zijn met onze sterfelijkheid. Onvermijdelijk en onophoudelijk worden we in ons leven geconfronteerd met lijden en dood, als twee "gegevens" die we van ons lijf willen houden. Ze zijn in velerlei opzicht ongrijpbaar, en eigenlijk alleen maar te "begrijpen" in hun kwaadaardige zinloosheid. Die absurditeit is ook beschreven door de filosofen. Maar die stelden tevens de (gevaarlijke) vraag naar de mogelijke zin van het lijden en de dood voor het menselijke bestaan. Deze cursus verdiept zich in het volle existentiële gewicht (negatief en positief), of beter: in de gewichtigheid van het lijden en de dood voor de mens die een authentiek bestaan wil leiden. Met andere woorden: de vraag naar de zin en zinloosheid staat centraal.

12 november 

Kinder- en ouderenmishandeling (Boerhaave nascholing)

Najaar

Masterclass teaching the teacher palliatieve zorg (Leerhuizen Palliatieve Zorg)

Deze multidisciplinaire cursus vertrekt vanuit het learning style model van David Kolb en bouwt verder op een methodiek die Ruthmarijke Smeding en Ruud Oderkerk de afgelopen jaren tijdens de diverse cursussen, wereldwijd, hebben ontwikkeld. Vanaf 2000 werd deze cursus op verschillende plekken tegelijk gegeven, waaruit vanaf 2005 in Europees verband een nieuwe impuls zal worden gegenereerd: Samen lerend zal een gezamenlijk studieplan in de diverse talen worden ontwikkeld met daarop aansluitende vervolgcursussen. 

Reacties
PDF
Genereer PDF document