Boekbespreking: Revalidatie na een beenamputatie

Annette van Kerkhof

Een echte aanrader voor iedereen die revalidatiebehandeling biedt aan patiënten na een beenamputatie. In het boek worden alle aspecten van amputatie, prothesiologie en revalidatie uitgebreid en begrijpelijk beschreven. Hierdoor is het geschikt als naslagwerk en om kennis bij te spijkeren.

Het boek Revalidatie na een beenamputatie is geschreven door Jan Geertzen en Hans Rietman, beide revalidatiearts en hoogleraar revalidatiegeneeskunde. De focus ligt op de revalidatiebehandeling van de patiënt die na amputatie weer leert functioneren met prothese. Toch biedt het boek ook veel relevante informatie over revalidatie na beenamputatie bij de geriatrische patiënt welke zich richt op een zo hoog mogelijk niveau van functioneren;  met of zonder prothese.

Binnen de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde komen een aantal aspecten van revalidatie na een beenamputatie niet diepgaand aan bod, zoals de amputatieniveaus en prothesiologie. Met dit boek kun je je theoretische kennis snel bijspijkeren. Wanneer je als specialist ouderengeneeskunde revalidatiebehandeling biedt, dan heb je de regiefunctie over het proces. Om deze regiefunctie goed uit te kunnen voeren moet je overzicht hebben over de diagnostiek en de behandeling die alle disciplines (kunnen) bieden. De hoofdstukken over fysiotherapie, ergotherapie en psychologische aspecten geven hier een mooi overzicht over. Het boek is zeker ook geschikt voor therapeuten die betrokken zijn bij revalidatie na beenamputatie.

De informatie over het revalidatieproces en meetinstrumenten sluit aan bij de opleiding tot kaderarts GRZ en is hier een mooie aanvulling op, doordat het specifiek  inzoomt op de revalidatie na beenamputatie. Het belang van het stellen van haalbare revalidatiedoelen aansluitend bij de hulpvragen van de patiënt en het cyclisch multidisciplinair evalueren wordt goed weergegeven.

Naslagwerk

Een aantal hoofdstukken uit het boek zijn zeer geschikt om erop na te slaan als je tegen een probleem aanloopt tijdens de behandeling van een patiënt na beenamputatie. Zo worden er handvatten geboden voor de diagnostiek en behandeling van huidproblemen en pijn na een amputatie aan de hand van de huidige evidence.

Revalidatie van de oudere patiënt

Het hoofdstuk over de oudere patiënt met een beenamputatie geeft weinig nieuwe inzichten voor diegene werkzaam in de ouderengeneeskunde. Het beschrijft de factoren die het herstel beïnvloeden bij ouderen en deze zijn ons wel bekend. Het belang van een goede samenwerking tussen de revalidatiearts en de specialist ouderengeneeskunde wordt mooi omschreven. Dit is met name handig wanneer de ketenafspraken binnen het eigen werkgebied nog enige aanscherping kunnen gebruiken.

Heerlijk om te lezen

Het boek is niet alleen inhoudelijk nuttig, maar ook fijn om te lezen. Het neemt je mee naar de Griekse oudheid en tijden waarin medici neerkeken op de chirurgijns (uitvoerders van de amputatie). Wie weet kom je tijdens een bezoek aan een museum opeens een schilderij tegen welke een idee geeft van amputaties in een ver verleden.

Revalidatie na een beenamputatie
Auteurs: H.B. Geertzen, J.S. Rietman
Uitgeverij: Koninklijke Van Gorcum B.V. - 440 blz. 60 euro