Boekbespreking: Beeldvorming van het brein

Recensent: Lonneke Schuurmans

Auteurs: prof. dr. H.E. Hulshoff Pol en prof. dr. A. Aleman
Uitgever: De Tijdstroom
Verschenen: maart 2015
Aantal blz.: 349
ISBN: 9789058982629

In het voorwoord geven de auteurs aan met dit handboek een overzicht te willen geven van beeldvormende technieken van de structuur en functies van de hersenen, met hun toepassingen in gezondheid en bij psychiatrische ziekten. Het boek is in eerste instantie geschreven voor psychiaters en psychologen en dat is merkbaar. Het boek gaat gedetailleerd in op alle verschillende hersenstructuren en hersenfuncties tijdens alle levensfasen en de beeldvormende technieken om die functies aan het licht te brengen. Voor het werkveld van de specialist ouderengeneeskunde is al deze informatie te gedetailleerd.

Enkele hoofdstukken zijn interessant omdat deze zich meer op ons terrein richten, bijvoorbeeld het hoofdstuk over hersenen en veroudering (hoofdstuk 11) met een specifieke paragraaf over beeldvorming bij de ziekte van Alzheimer. Ook het daaropvolgende hoofdstuk over het emotionele brein spreekt tot de verbeelding voor wie ervaring heeft met hersenschade en de emotionele ontregeling daarbij. De hoofdstukken over beeldvorming bij psychiatrische stoornissen, zoals schizofrenie, depressie en angststoornissen, geven uitgebreid inzicht in specifieke afwijkingen in hersenstructuren en hersenfuncties bij deze ziektebeelden en ook hoe deze informatie gebruikt kan worden om risico’s in te schatten (bijvoorbeeld het risico op het ontwikkelen van een psychotische episode).

Binnen de dagelijkse praktijk van het verpleeghuis (met onze beperkte toegang tot beeldvorming) is deze informatie echter minder bruikbaar. Wel onderstreept dit boek nogmaals dat schade in het brein tot psychiatrische symptomen leidt. Dit is een belangrijke realisatie in het kader van bijvoorbeeld onbegrepen gedrag bij dementie. Zelfs al zijn alle factoren optimaal beïnvloedt, dan nog kan onbegrepen gedrag immers optreden vanuit de aanwezige schade aan hersenstructuren.

Al met al is dit boek niet aan te bevelen als standaardlectuur voor de specialist ouderengeneeskunde, maar wel waardevol voor diegene die meer dan bovenmatige belangstelling heeft voor beeldvorming en hersenfuncties en zich hier graag nog verder in verdiept.

Auteur(s)

• Lonneke Schuurmans, specialist ouderengeneeskunde