Onderzoeksagenda Leren
Onderzoek van ‘leren’ in het specialisme ouderengeneeskunde
Samen werken we aan een toenemend aantal specialisten ouderengeneeskunde die zich met wetenschappelijk onderzoek en onderwijs/opleiding bezighouden. Daarvoor is het onderzoek naar ‘leren’ binnen het basiscurriculum, de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde en het postacademisch onderwijs van belang.
In afstemming met verschillende vertegenwoordigers van de beroepsgroep zoals het IOSO, VASON, SOON, Verenso, betrokken onderzoekers en DeGeneeskundestudent is gekomen tot de onderzoeksagenda Onderzoek van ‘leren’ in het specialisme ouderengeneeskunde.
Deze onderzoeksagenda is tot stand gekomen op initiatief van hoogleraar ouderengeneeskunde Martin Smalbrugge. In afstemming met Annemarie Moll, Ariadne Meiboom en Esther Helmich is een korte inventarisatie gemaakt van het onderzoek op dit thema dat vervolgens met partners uit het veld heeft geleid tot de breed gedragen gezamenlijke onderzoeksagenda.
De gezamenlijke onderzoeksagenda kan vervolgens een hulpmiddel zijn om:
te prioriteren
samen te werken binnen het onderzoek van ‘leren’ in het specialisme ouderengeneeskunde (onderling en met anderen)
gezamenlijk te werken aan de voorwaarden voor dit onderzoek (tijd en middelen)
en kan richting geven voor de komende 3-5 jaar
Met deze onderzoeksagenda zet het specialisme ouderengeneeskunde een belangrijke stap richting verdere academisering en innovatie in het onderwijs en onderzoek.