Boekrecensie: Ouderengeneeskunde in de eerste lijn

Auteurs: J.W.M. Muris, J.M.G.A. Schols,
J. Collet en D.J.A. Janssen.
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum
ISBL-nummer: 978 90 368 2834 5
Prijs: € 64,95

Paul Smit

Dit boek is een overzicht van de problematiek van de ouderengeneeskunde in de eerste lijn met een eerste gedeelte dat ingaat op de meer algemene zaken die de arts, praktijkondersteuner of verpleegkundige in de eerste lijn kan tegenkomen. Het tweede gedeelte gaat in op klachten en aandoeningen waar aandacht voor wordt gevraagd bij de oudere patiënt binnen de huisartspopulatie.

Wat ik me bij het lezen van het boek echter afvraag is voor welke doelgroep dit boek nu eigenlijk bedoeld is. Het komt op mij over als een leerboek geschreven voor vooral medewerkers in de huisartspraktijk, maar ik betwijfel of een huisarts dit gaat lezen. Navraag bij huisartsen in opleiding leert mij dat leerboeken in de huisartsopleiding eigenlijk niet meer worden gebruikt. Voor de specialist ouderengeneeskunde (in opleiding) mag de inhoud van het boek grotendeels als bekend worden verondersteld.

Als dit boek als basis van de ouderengeneeskunde in de eerste lijn kan worden gezien, dan is een praktische handreiking op de mogelijke organisatie van de ouderenzorg in de eerste lijn wenselijk: op welke wijze zou de huisarts die, samen met de specialist ouderengeneeskunde en andere disciplines, vorm kunnen geven. De mogelijke instrumenten worden wel benoemd, maar niet met praktische aanwijzingen en tips.

Wat ik in dit boek echt mis is een apart hoofdstuk over de oudere met een migratieachtergrond. Het staat nu vrij summier besproken in een paragraaf over ontwikkelingen in de ouderenzorg. Maar hoe je bijvoorbeeld dementie bij ongeletterdheid en taalproblemen bij een allochtone achtergrond moet diagnosticeren wordt niet beschreven. Wat zijn de problemen bij de palliatieve zorg bij mensen met een andere culturele achtergrond en hoe kun je daarmee omgaan.

Tenslotte moet mij, als specialist ouderengeneeskunde met specialisatie in Parkinson van het hart dat het veel gaat over de motorische, autonome en meer psychiatrische aspecten, maar erg weinig over de cognitieve veranderingen en de problemen die de ziekte met zich meebrengt voor de mantelzorger(s). Juist die problemen vragen de aandacht in de eerste lijn bij de patiënt met een gevorderde ziekte van Parkinson. Een paragraaf over parkinsonpatiënten in het verpleeghuis past, hoewel nuttig, niet in een boek over de eerste lijn.

Kortom: ik weet niet goed wat de samenstellers voor ogen hadden met dit boek. Het lijkt op twee gedachten te hinken: een niet te omvangrijk werk voor werkers in de eerste lijn, maar aan de andere kant ook een leerboek voor hen die in de eerste lijn gaan werken. Ik zou de aanbeveling willen doen in de komende drukken te streven naar een compleet handboek voor de ouderengeneeskunde in de eerste lijn, dat vooral ook gebruikt kan worden als naslagwerk.

Auteur

• Paul Smit, specialist ouderengeneeskunde, Zorggroep Solis